Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pandering to Pan-Slavism: How Russian Influence Thrives in Europeanised Slovakia
Šufliarská, Petra ; Kazharski, Aliaksei (vedoucí práce) ; Kofroň, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá tím, jak se Slovensko, členský stát EU, který však představuje zemi na "periferii", stalo náchylným k ruskému vlivu prostřednictvím prokremelských narativů. Za tímto účelem se zaměřila na to, jak zejména historické dědictví a vzrůstající protizápadní nálady přispěly k oživení panslavismu, pan-nacionálního hnutí volajícího po slovanské vzájemnosti a užší spolupráci slovanských národů. Práce si klade za cíl přispět k akademicky málo probádanému tématu současného stavu panslavismu, zejména z hlediska toho, že slouží jako politický nástroj. Výzkumná otázka práce zní: "Jaké faktory a nástroje vysvětlují úspěšnost ruského politického vlivu na Slovensku?". Při hledání důkazů o tom, jak prokremelské narativy nacházejí podporu v současné slovenské společnosti, se tato práce opírá o primární a sekundární zdroje týkající se společné historie Slovenska a Ruska, ale také slovenské národní identity. To může poskytnout hlubší vhled do toho, proč země, která je europeizovaná - jako členský stát EU, stále považuje své slovanské dědictví za důležitou součást nejen své zahraniční politiky, ale i za jádro své identity. Dále poskytuje analýzu typů narativů a slabých míst, která jsou využívána při jejich šíření jak na vládní, tak na společenské úrovni. Většina údajů a informací v této části byla z...
Vývoj myšlenky československého státu v 19. a na počátku 20. století
Suchánek, Petr ; Stracený, Josef (vedoucí práce) ; Lánský, Ondřej (oponent)
Tato práce se zabývá myšlenkovým pozadím československé státnosti skrze náhled do národního obrození a díla T. G. Masaryka. Cílem je zjistit, jak vypadají její jednotlivé složky a sledovat jejich vývoj v čase mezi 19. a počátkem 20. století. K tomu je použito metod analýzy a komparace primárních textů autorů, kteří se tématem zabývali. Přínosem této práce je nazření na problém skrze optiku dobových dokumentů a hlavním zjištěním je nepevnost některých argumentů, na nichž idea československého státu stojí.
Politické programy české reprezentace ve druhé polovině 19. století
Zikmund, Michal ; Malý, Karel (vedoucí práce) ; Šouša, Jiří (oponent)
Diplomová práce Politické programy české reprezentace v druhé polovině 19. století se zabývá programovými dokumenty i praktickou činností českých politických stran, ať už více či méně institucionalizovaných, mezi lety 1848 (březnová revoluce) a 1918 (zánik Rakouska- Uherska). Nejprve poskytuje obecněhistorický úvod (kapitola 1) a následně zkoumá programy politických stran ve třech širokých oblastech, definovaných jako 1) Uspořádání říše, státoprávní otázky (kapitola 2); 2) Ústavnost, občanské svobody a postavení občana (kapitola 3) a 3) Národnostní otázky (kapitola 4). U každé toto otázky je shrnut program státoprávní šlechty, národní strany (do roku 1874), resp. staročechů (od tohoto roku), mladočechů, sociálních demokratů, agrárníků, katolických stran, národních socialistů, pokrokářů a státoprávníků, realistů a anarchistů. V závěru se autor pokouší o vlastní charakteristiku zhodnocení činnosti české politické reprezentace, jakož i jejího významu pro vývoj po roce 1918.
Jan Roháč z Dubé ve třetí republice
Doležal, Kryštof ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Czesany Dvořáková, Tereza (oponent)
! Jan Roháč z Dubé z roku 1947 je prvním československým celovečerním hraným barevným sním- kem, který vypraví o poslední fázi husitského hnutí. Film měl za třetí republiky potvrdit správnost zestátněné kinematografie a stát se jejím reprezentačním dílem. Film zapadal do nacionalistického folklóru české kultury a husitské tradice a využil Jiráskovo obecně známé drama, které již prokáza- lo pozoruhodnou schopnost aktualizace a silně rezonovalo při svých dramatizacích v letech 1918 a především v únoru 1939. Umožňoval argumentovat aktualizovaným tématem německé hrozby, pro- ti liberálním stranám a také vyzdvihovat další vybrané prvky českého nacionalismu. Kinematogra- fie a tisk byly v této době nejdůležitějšími masovými médii a byly regulovány či přímo řízeny vlá- dou Národní fronty. Film a tisk používaly jednotlivé vládní strany jako nástroj k dosažení svých politických cílů a k ideologickému působení. Cílem práce je objasnit nacionální tendence v Česko- slovenské kinematografii a odpovědět na otázku, jakým způsobem dobový tisk tento film reflekto- val, respektive jak ve vybraných textech rezonoval problém nacionalismu. Mediální analýza umož- ňuje pochopit, jak byly jednotlivé pojmy formulovány, nakolik byly využívány pouze instinktivně, jak skrze ně KSČ prosazovala svou kulturní politiku a jak na...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.